Metody usuwania otarć parkingowych

Metody usuwania otarć parkingowych

Właściciele samochodów zazwyczaj starają się, aby lakier wyglądał jak nowy możliwie najdłużej. Parkujemy pod dachem, unikamy szkodliwych myjni mechanicznych, chronimy pojazd przed gradem. Jednak nieważne jakbyśmy się nie starali, czasami może przytrafić się nam otarcie parkingowe. Wąskie miejsca, nieuważna jazda, czy zbyt szerokie otwarcie drzwi w samochodzie obok może skutkować nieestetycznymi zarysowaniami i zadrapaniami na lakierze. Jak sobie z nimi poradzić?

Karoseria i stan lakieru to pewnego rodzaju wizytówka naszego pojazdu. Dbamy o właściwe mycie, woskowanie i polerowanie lakieru, aby błyszczał i wyglądał jak nowy. Często odwiedzamy lakiernika przy każdym zauważonym odprysku i uszkodzeniu maski, zderzaka czy drzwi. Codzienne użytkowanie auta sprzyja uszkodzeniom powierzchni lakierowanych. Opady deszczu, gradu, zanieczyszczenia i odpryski spod kół, a przede wszystkim jazda wąskimi uliczkami, wysokie krawężniki przy miejscach parkingowych, odbojnice, inni użytkownicy parkingów, którzy parkują zbyt blisko naszego pojazdu, mogą skutkować zadrapaniami lakieru.

Pierwsza pomoc, proste środki dostępne dla każdego

Jeśli zarysowanie nie jest zbyt duże, możemy sami spróbować je zamaskować. Na rynku dostępne są produkty, które pomogą usunąć drobne rysy i uszkodzenia. Dzisiejsze lakiery są o wiele bardziej miękkie, więc już na nowym samochodzie szybko możemy dostrzec pierwsze zadrapania. Parkingi to miejsca, w których dochodzi do największych uszkodzeń lakieru. Wąskie przejazdy, zbyt mało miejsca między miejscami parkingowymi, zarysowania lusterkiem, wysokie krawężniki czy filary lub lampy, kierowcy zbyt szeroko otwierający drzwi i uderzający w „sąsiada” to najpopularniejsze źródła uszkodzeń powierzchni lakierowanych. Rysy mogą pojawić się na drzwiach, progu, zderzaku, błotniku czy masce lub bagażniku. Nie wpływają one na stan techniczny pojazdu, ale nieestetycznie wyglądają i mogą stać się źródłem niszczącej blachę rdzy. Do wyboru mamy kredki koloryzujące, które są tymczasowym sposobem na zamaskowanie rysy lub punktowego uszkodzenia lakieru. Wosk koloryzujący również kamufluje rysy, ale ich nie usuwa. Poprawia przede wszystkim połysk i zabezpiecza lakier przed działaniem wody. Pasty i kremy koloryzujące ukrywają mikrozarysowania. Dobrym wyborem jest też lakier zaprawkowy, który ukryje nawet odprysk lakieru. Wymaga on jednak precyzji nakładania.

Fachowa pomoc potrzebna

W przypadku, gdy zarysowana powierzchnia jest dość duża, lepiej jej naprawę zlecić doświadczonym lakiernikom. Warto udać się do nich, jeśli szukamy trwałego sposobu na pozbycie się rys, który przywróci nowy wygląd naszej karoserii. To idealna opcja również wtedy, gdy nie wiemy jak najlepiej przygotować karoserię do samodzielnej naprawy i jak dobrać odpowiedni odcień lakieru lub doszło o większych uszkodzeń blachy. Dzisiaj nie musimy się martwić, że rysy na zderzaku będą skutkować koniecznością jego wymiany lub lakierowania w całości. Rozwój technologii i technik naprawczych lakierowanych powierzchni pozwala nam na naprawę jedynie fragmentu karoserii. Gdy uszkodzenia są większe, nie wystarczy wosk i polerowanie. Czasami należy wyrównać blachę, nałożyć szpachlę, która wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Specjalistyczne preparaty należy nakładać w odpowiedniej kolejności, pozwolić im wyschnąć, wyszlifować i dopiero lakierować. Niezbędne są oczyszczenie, zabezpieczenie i konserwacja dokonanej regeneracji a takie zadanie najlepiej wykona doświadczony mechanik lakiernik.